Maneres de mirar, de John Berger, és un dels llibres d´art més estimulants i més influents que es poden trobar en qualsevol llengua. Está basat en una série de televisió de la BBC sobre la qual els crítics del Sunday Times van comentar: «Aquesta série és una revelació en més d´un sentit: es concentra en com mirem els quadres... gairebé segur que canviará la manera com la gent mira la pintura». I ho va aconseguir, ja que el llibre que en va derivar s´ha convertit en una obra essencial de la comunicació visual i de la teoria de l´art. Segons Peter Fuller, en aquest conjunt de set assajos, on n´hi ha que combinen text i imatge i d´altres que només són visuals, «Berger té l´habilitat de fer un tall incisiu a la mistificació dels crítics d´art professionals... És un llibertador de les imatges i, un cop hem deixat que les imatges ens convencin directament, estem en una posició molt més bona per fer-ne una avaluació significativa». La influéncia del llibre és enorme. Ha atret l´atenció del gran públic cap a l´estudi d´árees culturals que ara són un lloc comú de la pintura a l´oli: el llegat de la dona com a objecte pictóric, el despullat femení com a objecte de desig sexual, l´empremta de la pintura en la publicitat actual, la manipulació de la pintura en favor de la propietat privada i els diversos significats en qué es transformen les diferents reproduccions que es fan d´una mateixa obra. John Berger (Londres, 1926) és un dels escriptors més influents dels darrers cinquanta anys. Assagista, novel·lista, guionista, dramaturg i crític, sempre ha desafiat els géneres convencionals i les fronteres. És autor de més de trenta obres i va guanyar el premi Man Booker Prize amb la novel·la G. Entre les seves novel·les, destaquen To the wedding, Here is where we meet i la trilogia Into their labours. Del mateix autor, Edicions de 1984 també ha publicat D´A a X i Amb l´esperança entre les dents.